Fiolin

Fiolinen er det minste instrumentet i strykefamilien og fikk sin nåværende form på 1600-tallet av kjente instrumentmakere som Guerneri og Stradivari. Men helt tilbake til middelalderen har det eksistert fiolinlignende strykeinstrumenter.
Fiolinen brukes både i klassisk vestlig kunstmusikk og i folkemusikk over hele verden. Innenfor klassisk musikk har fiolinen en sentral plass både i orkestermusikken og i ulike kammerensembler. Og det er skrevet svært mye musikk for fiolin som soloinstrument. I Norge har hardingfela og fiolinen definert mye av den folkelige musikken og fiolin er også flittig brukt i pop, jazz og rockemusikk.

Undervisningen på fiolin er organisert som enetimer og orkester, og foregår i kulturskolens lokaler i Normannsgate 1. Eneundervisningen er på rom 210 og orkesteret møtes på rom 307.

Alder:

For å kunne begynne å ta timer på fiolin må du ha fylt 6 år.

Konserter og samspill:
Det er viktig å bli vant til å spille med andre og det forventes at fiolinelever er med i strykeorkesteret Polare Strøk med øvelser en gang i uka. Vi tilrettelegger også for at elevene kan spille med barn de kjenner på sin alder, som kanskje spiller andre instrumenter.  Av og til er det mulig å være med på prosjektbasert samspill, i større orkester, der vi samarbeider med nærliggende kulturskoler i Sortland, Finnsnes og Narvik. I tillegg har kulturskolen jevnlige husforestillinger, der det er en lav terskel for å være med, samt egne større arrangementer der det er satt av mer tid og ressurser. Det er også en tradisjon at Polare Strøk opptrer sammen med profesjonelle utøvere under festivalen «Contrasto» på våren.

Utstyr:
 Fioliner finnes i ulike størrelser og det er mulig å leie instrument fra kulturskolen.