Valthorn

Valthornet tilhører messingblåserfamilien. Det er mørkere i klangen enn trompet, men lysere enn trombone og tuba. Instrumentet har mange muligheter til å variere klangen, særlig fordi man holder den ene hånden inne i sjallstykket  - «tuten». Valthorn er et allsidig instrument som du finner både i korps, orkester og ulike kammerensembler (blåsekvintett, messingkvintett og så videre). Det er også et nydelig soloinstrument.

Anbefalt nedre alder for å starte på valthorn er 8 år.

Undervisningen skjer i Kulturskolens lokaler i Normanns gate, Samfunnshuskvartalet (vis-a-vis parkeringshuset til Grottebadet).

I løpet av året har vi prosjekter med samspill; Grupper med samme instrument, med andre messingblåsere, og sammen med andre instrumentgrupper. I prosjekter vektlegges andre læringsmål som samspill, lytting og sosial samhandling. Undervisningen vil foregå på andre tidspunkt enn ordinært oppsatte timer.

Vi har noen instrumenter til utleie – elever som også spiller i skolekorps låner som oftest instrument hos korpset.