onsdag 6. september 2023

Harstad kulturskole fyller 60 år i år, og vi feirer hele det kommende skoleåret!

Og som en pangstart på skoleåret feirer vi med Åpen kulturskole søndag 10.september 12.00-14.30, der vi inviterer alle hjem til oss for å se, bli kjent med og prøve ut hva kulturskolen kan være!

I 1963 ble Harstad musikkskole opprettet – som en av de første i landet. Harstad kommune overtok ansvaret i 1970, og skolen var da én av tolv kommunale musikkskoler, Harstad var altså tidlig ute. Etter hvert ble også musikkskolen i Harstad til en kulturskole – med flere fagområder.

Nå, 60 år senere – ser vi tilbake på en stolt historie. Og vi feirer gjennom skoleåret 2023/2024 ved å se fremover, mot dagens- og fremtidens kulturskole.

Vi feirer 60 år med å vise fram et fagområde i anmarsj: teaterfaget – med familieforestillinger i kulturhusets Lillesal i april. Fremtidens kulturskole i Harstad skal være tilgjengelig for flere. Derfor feirer vi med å gjenta suksessen fra i fjor med kulturskolefestival i april 2024, der elever og ikke-elever, foreldre og alle som vil er deltakende i kurs, konserter, forestillinger og stunts gjennom en hel uke.

Vi byr også på en stor mengde andre flotte produksjoner gjennom skoleåret.

For at vi de neste 60 årene skal kunne være en kulturskole for flere feirer vi ved å lansere flere nye fag i høst: Teater impro!, Musikklek, Demenskor, Musikkteater, Dambora og ikke minst Flere farger. Sistnevnte har forestilling sammen med Hærens musikkorps allerede 9.november, i storsalen på Harstad kulturhus. I tillegg til dette tilbyr vi kortkurs i joik med Viktor Bomstad, og ytring gjennom musikk/låtskriving med Lisa Skoglund.

Vi feirer også ved å rette fokus mot den skapende eleven. Til grunn for dette ligger en ide om at alle mennesker har uttrykksbehov – og at alle har evner til å skape. Dette fokusområdet vil elevene både merke i den ordinære undervisningen, gjennom kurs/verksteder og ved at vi i løpet av høsten oppretter et elevråd/brukerråd som skal være med å skape fremtidens kulturskole i Harstad.

Vi feirer på mange arenaer, og på flere måter – akkurat som at vi må jobbe på mange områder samtidig for at vi skal kunne være en inkluderende kulturskole som favner bredt i Harstad-samfunnet. Følg med på vår hjemmeside og Facebook-side for datoer og oppdateringer.

Gratulerer så mye med 60 år, Harstad!