Skip to main content Skip to footer

Musikk

Vi tilbyr et mangfold av musikkfag! Du kan få opplæring på et instrument, du kan være med i kor eller få tilrettelagt musikkaktivitet gjennom faget musikk for sjela. Instrumentalundervisningen foregår både gruppevis og en-til-en. De fleste starter med undervisning i grupper, for så å gå over til eneundervisning i perioder. Vi tilbyr også fag som i sin natur foregår i større grupper: Kor, band demenskor og strykeorkester (polare strøk). I all musikkundervisning hos oss står samspill sentralt, og vi lager mange konserter gjennom skoleåret, slik at de som ønsker å opptre får øve seg på å stå på scenen. Instrumentalelever vil også i perioder kunne inngå i kulturskolens storband: TRØKK. 

Barn og ungdom opp til 19 år blir prioritert, men vi tar også inn voksne søkere for et skoleår av gangen dersom vi har ledige plasser. 

Musikklek

Musikklek består av sang, bevegelse og spill på enkle instrumenter. 

Vi bruker sang som utgangspunkt i faget musikklek. En sang inneholder melodi, tekst og rytme. Det å synge utvikler stemmen, bevisstgjør tonehøyder og melodien kan gi estetiske opplevelser.
Teksten i sangen gir assosiasjoner og bilder i hodet og utvikler oppfattelsesevnen. Den bidrar til å utvide vokabularet og gir uttaletrening.
Rytme er fengende, det gir en fysisk innlevelse, utvikler motorikk og koordinasjon og kan være suggerende og energigivende.

Vi bruker bevegelsesleker fordi vi trenger å bevege oss. Kroppen er både et instrument og en intuitiv mottaker av musikk. Bevegelse til melodi,
tekst og rytme øver opp koordinasjon og musikalitet. Bevegelse utfyller teksten, og man bruker flere sanser samtidig. Med instrumenter får barna være deltakere i musiseringen og skape musikken. Hvordan
påvirker instrumentet musikken, hvordan kan dynamikk (svakt/sterkt) brukes for å forsterke musikken, hvordan kan ulike lyder/klanger beskrives og gjenkjennes og hvilke lyder passer for å oppnå den rette stemningen?
Barna lærer å forholde seg til en gruppe i samspill, veksle mellom å påvirke gruppa med sine initiativer og å være passiv, men lyttende. De øver opp konsentrasjonen og lytteevnen utvikles.
Etterhvert kan vi kanskje lage våre egne lydkomposisjoner, egne sanger, og lydkulisser til et eventyr.

Tid: Onsdager 16.30 - 17.15
Sted: Harstad kulturskole, 3 etg.
For hvem: Barnehagebarn som blir 5 og 6 år i 2026.
Lærer: Runa Bergsmo 

Lærere