Musikk
Vi tilbyr et mangfold av musikkfag! Du kan få opplæring på et instrument, du kan være med i kor eller få tilrettelagt musikkaktivitet gjennom faget musikk for sjela. Instrumentalundervisningen foregår både gruppevis og en-til-en. De fleste starter med undervisning i grupper, for så å gå over til eneundervisning i perioder. Vi tilbyr også fag som i sin natur foregår i større grupper: Kor, band demenskor og strykeorkester (polare strøk). I all musikkundervisning hos oss står samspill sentralt, og vi lager mange konserter gjennom skoleåret, slik at de som ønsker å opptre får øve seg på å stå på scenen. Instrumentalelever vil også i perioder kunne inngå i kulturskolens storband: TRØKK.
Barn og ungdom opp til 19 år blir prioritert, men vi tar også inn voksne søkere for et skoleår av gangen dersom vi har ledige plasser.
Musikklek
Teksten i sangen gir assosiasjoner og bilder i hodet og utvikler oppfattelsesevnen. Den bidrar til å utvide vokabularet og gir uttaletrening.
Rytme er fengende, det gir en fysisk innlevelse, utvikler motorikk og koordinasjon og kan være suggerende og energigivende.
tekst og rytme øver opp koordinasjon og musikalitet. Bevegelse utfyller teksten, og man bruker flere sanser samtidig. Med instrumenter får barna være deltakere i musiseringen og skape musikken. Hvordan
påvirker instrumentet musikken, hvordan kan dynamikk (svakt/sterkt) brukes for å forsterke musikken, hvordan kan ulike lyder/klanger beskrives og gjenkjennes og hvilke lyder passer for å oppnå den rette stemningen?
Barna lærer å forholde seg til en gruppe i samspill, veksle mellom å påvirke gruppa med sine initiativer og å være passiv, men lyttende. De øver opp konsentrasjonen og lytteevnen utvikles.
Etterhvert kan vi kanskje lage våre egne lydkomposisjoner, egne sanger, og lydkulisser til et eventyr.
Sted: Harstad kulturskole, 3 etg.
For hvem: Barnehagebarn som blir 5 og 6 år i 2026.
Lærer: Runa Bergsmo
Lærere
